نیمه های پنهان زندگی خوابگاهی؛ سازگاری با شرایط جدید زندگی

1403/07/17
تعداد بازدید :191

 رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویی دانشگاه گفت: دوران زندگی خوابگاهی دورانی چالش برانگیز است که چندین نفر از شهر های مختلف و خانواده های متفاوت با فرهنگ و تربیت های متفاوت دور هم به طور تصادفی در یک اتاق با امکاناتی محدود به زندگی و تحصیل می پردازند.

سعیده امانی افزود: دختر یا پسری که تا دیروز در کنار خانواده و مورد حمایت و نظارت مستقیم خانواده بوده حالا بدور از حمایتها و نوازش پدر و مادر مجبور به زندگی مستقل در کنار آدمهای متفاوت هستند که مدیریت مسائل زندگی در بروز چالش های زندگی جدید خوابگاهی مهم است.

وی لازمه زندگی خوابگاهی را نیاز به یک سری مهارت برای سازگاری و مدیریت شرایط جدید دانست و بیان کرد: یقینا مواجه شدن با مسائل جدید و ناشناس زندگی و ارتباط با آدم های متفاوت از نظر سلیقه و علایق استرس زاست.


ارتباط موثر یک مهارت فردی بین خوابگاهی است

رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویی به مهارت های مهم خوابگاهی پرداخت و افزود: ازجمله این مهارتها ، مهارت ارتباط موثر است که یک نوع فرایند متقابل می باشد، یعنی فرد بتواند با دیگران ارتباط و تعامل موثر داشته باشد و گوش دهنده فعالی باشد و در دام سوءتفاهم نیفتد و بتواند راحت و بدون نگرانی روشن و واضح، پیام، عقاید و باورها، نظرات و احساس های خود را منتقل نماید و از عقاید و نظرات دیگران نیز آگاه شود و مدیریت کند.


امکانات محدود خوابگاهی؛ فرصتی برای آزمودن مهارت های فردی است

امانی ادامه داد:نکته دیگر اینست که به این شرایط و محدودیت امکانات به عنوان فرصت و تجربه ای ارزشمند باید نگریست و توان خود را در شرایط مختلف آزمود چرا که انسان در طول زندگی ممکن است فراز و نشیبهای مختلف را تجربه کند و این فرصت و تجربه خوبی برای محک خود و پختگی رفتاری وی خواهد بود.


پذیرش تفاوت های فردی و احترام به یک دیگر؛ مهارت مهم سازگاری در زندگی خوابگاهی است

وی پذیرش تفاوت های فردی و احترام را از مهارت دیگر برای سازگاری در زندگی خوابگاهی دانست و گفت: اگر همه ما از هر لحاظ جسمانی، رفتاری، استعداد و توانایی ها شبیه به هم بودیم قطعا زندگی کسل کننده میشد و جذابیتی نداشت، پس طبیعی است که دچار اختلاف نظر بشویم و باید به عنوان نقطه قوت در هر رابطه ای آنرا دید و سعی در کنترل دیگران و مجبور به پذیرش دیدگاه خود نداشته باشیم، چرا که منبع اصلی تنش در روابط این مسئله می باشد.

رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویی دانشگاه علوم‌پزشکی افزود: وضع قوانین در اتاق توسط ساکنین اتاق و با پذیرش طرفین انجام میشود که افراد در مواردی مانند ساعت خواب، ساعت های مصرف وعده های غذایی، رعایت سکوت در هنگام مطالعه، آوردن مهمان یا دوستان به اتاق و نظافت اتاق با هم به تفاهم می‌رسند.

برنامه ریزی و هدف در زندگی؛ استفاده از فرصت های ارزشمند


سعیده امانی داشتن هدف در زندگی و برنامه ریزی برای انجام فعالیت ها و تکالیف دوران دانشجویی را مهم برشمرد و افزود: دانشجوی ساکن سرا های دانشجویی زمان کافی در اختیار دارند که به دور از هیاهوی منزل و کنار خانواده، علاوه بر انجام تکالیف تحصیلی بتوانند در زمینه های دیگر مورد علاقه مثل فعالیت هنری یا ورزشی و ... به کسب مهارت بپردازند و از زمان خود نهایت استفاده را داشته باشد و وقت خود را ، هدر ندهند

مشاور اینجاست تا به تو کمک کند

وی خاطرنشان کرد: دانشجویی که به هر دلیل بعد از مدتی نتوانست با شرایط جدید خود را وفق بدهد یا دچار غم غربت، بی خوابی، اختلال در یادگیری و دعوا با هم اتاقی و ... شدلازم است از یک مشاور/روانشناس بویژه مشاورین خوابگاه کمک گرفته و زودتر مهارتهای لازم برای سازگاری با شرایط جدید را آموزش ببیند و کیفیت زندگی خود را ارتقا بخشد.


شماره تماس اداره مشاوره برای راهنمایی و مشاوره به دانشجویان بویژه دانشجویان جدیدالورود

۰۹۹۱۱۷۱۱۹۵۱ از ۸ الی ۱۱ شب
۰۸۷۳۳۶۱۱۳۵۸ در ساعات اداری
در ساعات اداری ۰۸۷۳۳۶۶۱۸۱۷

سامانه های دانشگاه