معرفی اداره آموزش 

«اجرای‌ کلیه برنامه‌ها، مقررات آموزشی وزارت متبوع، و ابلاغی از سوی مقامات مافوق با نظارت معاون آموزشی بیمارستان» وظیفه اصلی و کلان اداره آموزش بیمارستان است؛ براین اساس فعالیت‌های واحد آموزش در راستای تحقق اهداف اعتباربخشی آموزشی بیمارستانهای آموزشی انجام می‌گیرد.



   شرح وظایف اداره آموزش 

پایش فعالیت‌های آموزشی گروه‌های آموزشی
این پایش شامل نظارت بر حسن اجرا و ارزشیابی کلیه فعالیتهای آموزشی گروه‌های بالینی براساس برنامه مدون اعلام شده از طرف مدیرگروه‌ها و دانشکده‌ها می‌شود. فعالیتها عبارتند از: برگزاری کلاس، راند بخش، گزارش صبحگاهی، ژورنال کلاب، آموزش سرپایی در درمانگاه، ارزشیابی دانشجویان از نظر علمی و عملی و رفتاری، طرح سؤالات، و حضور در جلسات امتحانی.
همچنین نظارت بر عملکرد و حضور در تمامی جلسات «کمیته آموزش» جهت حل مشکلات و اختلافات بین گروه‌های آموزشی و ایجاد برنامه‌های آموزشی مشترک از دیگر وظایف معاونت آموزشی مرکز است که توسط واحد آموزش اجرایی می‌شود. گروه‌های آموزشی موظفند مرخصی اساتید، مأموریتهای علمی و آموزشی آنها را چند روز قبل از اجرا کتباً به معاون آموزشی مرکز اعلام نمایند تا هماهنگی‌های لازم عملیاتی گردد.
پایش عملکرد فراگیران
پایش فراگیران شامل نظارت بر عملکرد بالینی آنها در محیط بیمارستان است. این نظارت از معرفی آنها به بیمارستان آغاز شده و تا زمان اعلام نتایج آزمون به مدیرگروه ادامه دارد. عناوین نظارتها عبارتند از:
1.   تقسیم شدن فراگیران در بخشهای مختلف و ارائه پیشنهادهای لازم برای رفع مشکلات آنان
2.   برنامه‌ریزی و کیفیت آموزش در بخشهای آموزشی به صورت تئوری و عملی
3.   ارزشیابی و امتحان پایان دوره آموزش گیرندگان
4.   برنامه‌ها و مقررات آموزشی
5.   رعایت اخلاق حرفه‌ای و مقررات پزشکی در بخش‌ها
6.   پیگیری مشکلات و مسائل آموزشی فراگیران در بخشها و انعکاس آن به روسای دانشکده‌ها
7.   حضور دانشجویان در کشیک‌ها و برنامه‌های آموزشی درمانی
8.   معرفی دانشجویان پزشکی به روتیشن‌های بخشهای دیگر
9.   تأیید معرفی‌نامه دستیاران به امتحان ارتقاء و بورد تخصصی
10. شرکت منظم در جلسات هماهنگی معاونین آموزشی با حضور مسؤولان دانشکده و ارسال گزارش سالانه در مورد وضعیت آموزش بستری و سرپایی در حوزه فعالیت مربوطه به رئیس دانشکده‌ها؛ شامل ارائه گزارش از فعالیت‌های آموزشی در رشته‌های مختلف تخصصی، و گزارش از روند کلی آموزش دانشجویان و دستیاران در قسمت‌های بستری و سرپایی
11. ارائه پیشنهادهای اصولی و سازنده جهت ارتقاء سطح آموزش و افزایش میزان آموزش سرپائی دانشجویان و دستیاران
12. ارائه و تنظیم طرح‌های مربوط به تکنولوژی آموزشی و تأیید درخواست تجهیزات پزشکی در بخش‌هایی که استفاده آموزشی دارند.
13. هماهنگی با مدیران گروه‌های آموزشی در ارتقاء کیفیت پرونده‌های پزشکی
14. نظارت بر خرید، توزیع امکانات و تجهیزات آموزشی بیمارستان
   
نظارت بر برگزاری جلسات دفاع از پایان‌نامه‌های دانشجویی در مرکز
جلسه دفاع از پایان‌نامه‌های دانشجویی شامل انترنی و رزیدنتی پس از طی مراحل اداری لازم در دانشکده پزشکی و تایید نهایی، در بیمارستانی که استاد راهنما در آنجا ساکن باشد، برگزار می‌شود. روال بدین گونه است که از طرف معاون پژوهشی دانشکده پزشکی معرفی‌نامه لازم با قید زمان و ساعت برگزاری جلسه، نام اساتید راهنما، مشاور و مشاور آماری به اطلاع معاون آموزشی بیمارستان رسیده و آموزش نیز در زمان مقرر مکان مناسب را در اختیار مهمانان قرار می‌دهد.




برنامه‌ریزی گزارش صبحگاهی و کنفرانس‌های ماهیانه
گزارش‌های صبحگاهی مشترک به صورت دو دوره شش ماهه طراحی می‌شود و براساس نوبت تمامی اتندهای بیمارستان در روزهای سه‌شنبه ساعت 8 تا 9 صبح موظفند در سالن آمفی‌تاتر بیمارستان یک مورد بیماری قابل توجه را همراه با ذکر مراحل تشخیص و درمان شرح داده و نظرات دیگر اساتید و دانشجویان را جویا شوند. در این نشست از همه اتندها و دستیاران در دفتری بخصوص امضا گرفته می‌شود و در پایان ماه در برگه گزارش عملکرد آنها ثبت می‌گردد. بنابه مصوبه شورای آموزشی پژوهشی دانشکده پزشکی، مورنینگ مشترک بیمارستانی در ماههای فروردین و شهریور، و دوهفته پایانی اسفند ماه برگزار نمی‌شود. برنامه‌ریزی جهت برگزاری دوره‌های بازآموزی و آموزش مداوم برای پزشکان و اساتید بعنوان اجرای دستورالعمل توانمندسازی اساتید و اعضای هیئت علمی نیز از وظایف این واحد است.
   
** هـ) پیگیری خرید و تامین تجهیزات آموزشی
با توجه به اینکه دستگاههای کمک آموزشی در عرصه آموزش پزشکی جزء لاینفک آموزش بالینی محسوب می‌شوند، لذا کلاسها و فضاهای آموزشی به تجهیزاتی نظیر کامپیوتر (متصل به اینترانت، اینترنت و کتابخانه مرکزی)، ویدئوپروژکتور، نگاتوسکوپ، سیستم صوتی فراگیر و مودم جهت اتصال گوشی یا لب تاب کاربران مجهز است. در این رابطه اداره آموزش با نظارت دائمی بر عملکرد صحیح دستگاههای یادشده، درصورت گزارش خرابی، مراتب را سریعاً از طریق واحد فناوری بیمارستان پیگیری می‌نماید. درصورت نیاز به خرید به دستگاه جدید، این موارد در کمیته آموزش بیمارستان مطرح و نسبت به درخواست خرید آن اقدام می‌شود.     

                 کارکنان اداره آموزش 

ردیف نام و نام خانوادگی سمت میزان تحصیلات
1 آقای ادیب خضری مسئول اداره آموزش فوق‌لیسانس 33285990 (087)
2 خانم ش. محمودی کارشناس آموزشی فوق‌لیسانس 215
3 آقای سیامک عبداللهی کارشناس آموزشی فوق‌لیسانس 215
4 خانم م. حاجی‌زاده کارشناس آموزشی دیپلم 226
5 آقای عبدالله مرادی کتابدار فوق‌لیسانس 220
6 آقای محمدعلی کاظمی خدمه سوم دبیرستان ـــــــــــ
7 خانم پ. محمدی خدمه لیسانس ـــــــــــ

    

فضای اداری آموزش بیمارستان 

اداره آموزش بیمارستان در چهارراه آموزش (مسیر بخش داخلی مردان) واقع شده است. اتاق امتحانات نیز در روبروی آن قرار داشته و با اتاق معاون آموزشی بیمارستان و دفاتر گروههای آموزشی عفونی و داخلی مجاور هستند. (تصویر جانمایی اتاق‌ها و فضاهای آموزش)

     

 فضای آموزشی بیمارستان 

تعداد 9 کلاس در فضای درمانی بیمارستان ایجاد شده و در آنها تجهیزات مورد نیاز آموزشی شامل ویدیوپروژکتور، کامپیوتر متصل به اینترنت و اینترانت، پرده نمایش، نگاتوسکوپ، شوفاژ، و کولر آبی گنجانده شده است. کلیه فضاهای آموزشی بیمارستان تحت پوشش wi-fi بوده و کاربران با کدکاربری ارائه شده از واحد فناوری بیمارستان می‌توانند موبایل یا تبلت خود را به اینترنت بیمارستان متصل کنند. آمفی‌تاتر مرکز در مسیر راهرو اصلی و همجوار کتابخانه بوده و با ظرفیت 84 صندلی و امکانات سمعی بصری چون ویدئوپروژکتور، رایانه متصل به اینترنت و اینترانت، نگاتوسکوپ، سیستم صوتی، شوفاژ، و کولرگازی مکان مناسبی برای برگزاری مراسم، کارگاه‌های آموزشی، گراند راند، ژورنال کلاب، مورنینگ مشترک، CPC و نظایر آن است. فضای آمفی‌تاتر نیز تحت پوشش مودم wifi می‌باشد.

ردیف نام کلاس محل متراژ (متر مربع)
1 کلاس بخش ریه ابتدای بخش ریه 25
2 کلاس بخش عفونی ابتدای بخش عفونی 25
3 کلاس بخش قلب روبروی بخش آندوسکوپی 38
4 کلاس بخش گوارش بخش گوارش 43
5 کلاس بخش انکولوژی بخش انکولوژی 40
6 کلاس دپارتمان پژوهشی دپارتمان پژوهشی 24
7 کلاس بخش رادیوتراپی بخش رادیولوژی 50
8 کلاس بخش اورژانس بخش اورژانس 18
9 کلاس دیالیز روبروی بخش دیالیز 52
9 کلاس دپارتمان مربیان پرستاری روبروی بخش داخلی زنان  24
10 آمفی‌تاتر راهرو اصلی بیمارستان 90

                 

        
   



  امکانات رفاهی بیمارستان 

** سلف سرویس 
سلف سرویس بیمارستان در انتهای راهروی دیالیز واقع شده و در آن برای 36 نفر میز و صندلی چیده شده است. دانشجویان غیرکشیک درصورت تمایل می توانند وعده‌های غذایی خود را بصورت آزاد سفارش داده و در آنجا صرف کنند. قند و چای بصورت رایگان در اختیار دانشجویان این دانشگاه گذاشته شده تا در زمان استراحت (حدود ساعت 10 صبح) بتوانند در سلف از آن استفاده کنند.


 


** سایت پزشکان 
سایت پزشکان در مجاورت واحد آموزش بیمارستان قرار داشته و امکانات رفاهی مطلوبی چون آشپزخانه، یخچال، میز، مبل، تلفن (داخلی 224)، کولر، تلویزیون، کامپیوتر مجهز به اینترنت و اینترانت فراهم شده است. این سایت تحت پوشش اینترنت WIFI نیز می‌باشد. یک نفر نیرو خدماتی در ساعات 8 تا 10:30صبح مسئول پذیرایی از اساتید بیمارستان است. وعده صبحانه برای اساتید درنظر گرفته شده که درصورت تمایل می‌توانند در این سایت میل کنند. 
 
** رختکن فراگیران 
برای دانشجویان تعداد 4 رختکن در فضای درون بیمارستان با مشخصات زیر درنظر گرفته شده است:
1. رختکن خواهران پزشکی با متراژ 11 مترمربع و 36 کمد جنب بخش داخلی
2. رختکن برادران با متراژ 16 مترمربع و 54 کمد جنب بخش داخلی زنان
3. رختکن خواهران پرستاری و پیراپزشکی با متراژ 11 مترمربع و 54 کمد جنب بخش داخلی زنان




** خوابگاههای دانشجویی 

تعداد 7 باب خوابگاه با مساحت هریک 120 مترمربع و مشخصات دو اتاق، هال، آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی روبروی سایت اداری قرار دارد. رزیدنتها و اینترنهای کشیک با رعایت مقررات می‌توانند از امکانات خوابگاهها استفاده کنند. تجهیزات و امکانات پاویونها عبارت است از: تلویزیون، کامپیوتر مجهز به اینترنت و چاپگر، مایکروفر، میز و صندلی، یخچال‌فریزر، مبل، فرش و موکت، تخت‌خواب، اجاق‌گاز، تلفن داخلی، جاروبرقی، کمد، کابینت، فایل. (تصویر جانمایی پاویونها)

               
         

** پارکینگ 
در مجموعه بیمارستان چهار پارکینگ وجود دارد: «پارکینگ پزشکان» در سمت اورژانس بیمارستان قرار داشته و صرفاً متخصصین و اعضای هیئت علمی اجازه استفاده از آن را دارند. ورودی سه پارکینگ دیگر یکی است و شامل «پارکینگ دستیاران»، «پارکینگ پرسنل» و «پارکینگ بخش خصوصی» است. دانشجویان اینترن و اکسترن و غیرپزشکی می‌توانند خودروی خود را در پارکینگ پرسنل یا خصوصی (در قبال پرداخت وجه) پارک کنند. پارکینگ‌های بیمارستان تحت پوشش دوربین‌های حراست بیمارستان بوده و درصورت بروز حادثه، مراتب قابل پیگیری است. (تصویر جانمایی پارکینگ‌ها)








سامانه های دانشگاه