معرفی رشته های تحصیلی دانشکده

رشته پرستاری

    

پرستاری یکی از کلیدی ترین اعضای تیم مراقبتهای بهداشتی درمانی است که نقش او در کنترل بیماریها، مراقبت حمایتهای جسمی، روحی و روانی و اجتماعی بیماری از سوی بزرگان علم پزشکی نوین مورد تایید قرار گرفته است.

پرستار علاوه بر خدمات درمانی مسئول آموزش و برقراری ارتباط با مددجو و آماده سازی اوست.

مجمع بین المللی پرستاران چهار هدف مهم را در حیطه وظایف پرستاری تعیین کرده است.

1- پیشبرد بهبود و برقراری بهداشت
2- پیشگیری از بیماری ها
3- حفظ تندرستی
4- تسهیل در تطابق وتسکین درد و رنج بیمار

تاریخچه و تغییر و تحولات پرستاری در دنیا

از ابتدای تاریخ پرستاری یک نوع خدمت اجتماعی برای حفاظت و نگهدارای از خانواده بود.
و پرستاری با تمایل برای سلامتی افراد و فراهم کردن راحتی و اطمینان خاطر برای بیماران آغاز شد.
در طب هندی که یکی از منابع بزرگ طب جهان و ایران است، همزمان با درمان بیماران مراقبت از آنها توسط افرادی که بعدها پرستار نامیده شدند صورت گرفته است. برای پرستاران خصوصیاتی مانند عفت، پاک چشمی و آشنایی با خواص دارویی لازم بود.
فلورانس نایتینگل بانی پرستار نوین اولین فلسفه پرستاری براساس حفظ وارتقای سلامت مردم را پایه گذاری کرد.
او اولین برنامه سازمان یافته آموزش پرستاری را در مدرسۀ آموزشی نایتینگل در بیمارستان سن توماس لندن ایجاد کرد .

 پرستاری در اسلام

پرستاری از مجروحان و کمک به ناتوانان در فطرت و نهاد هر انسانی وجود دارد و دین اسلام نیز اهمیت ویژه ای برای این کار قائل است. در آیه 32 سوره مائده آمده است هر کس فردی را زنده کند و به جامعه پرتلاش انسان بر گرداند مثل این است که همه مردم را زنده کرده است. پرستاری از مددجویان در فطرت و نهاد هر انسانی وجود دارد. رهبران الهی نیز همواره به عنوان الگو به امر پرستاری به عنوان کار نیک مبادرت می ورزیدند ، در همین راستا است که پیامبر اکرم (ص) یک شبانه روز پرستاری از بیمار را محشور شدن با حضرت ابراهیم (ع) در روز قیامت می داند.
در جنگ های مسلمانان بانوان خاندان پیامبر(ص) و زنان مسلمان در خدمات پرستاری شرکت می کردند. حضرت زینب (س) نیز در جنگهای صدر اسلام و جنگ کربلا از مجروحین و مصدومین مراقبت به عمل آورده است لذا در کشور ما ایران روز تولد حضرت زینب کبری(س) روز پرستار نام گرفته است.

 پرستاری در ایران

پرستاری علمی در ایران در سال 1294 با گشایش اولین آموزشگاه پرستاری در شهر ارومیه آغاز شد. سپس در سال 1297 آموزش پرستاری در تهران به صورت رسمی شکل گرفت. در سال 1311 در بیمارستانی در کرمانشاه و همدان ، در سال 1315 در تهران، تبریز و مشهد، درسال 1316 مدرسه پرستاری در شیراز به تربیت پرستار پرداختند ، در سال 1315 با تلاش دولت وقت اولین مدرسه پرستاری در دانشسرای مقدماتی تاسیس و کارهای عملی در بیمارستان زنان انجام شد در سال 1319 در بیمارستان زنان مدرسۀ تاسیس شد که مدیریت آن را یک نفر ایرانی بر عهده داشت و تحت نظارت اداره فرهنگ بود. در سال های 1320 تا 1338 به ترتیب آموزشگاه های پرستاری شرکت نفت آبادان (1320) ، هلال احمر، شهید بهشتی و همدان (1327) ، تهران (1328) ، نمازی شیراز (1333) و جرجانی مشهد (1338) تاسیس شدند و تحت سرپرستی پرستاران خارجی شروع بکار کردند. از شرایط پذیرش برخی از آموزشگاه ها داشتن مدرک دیپلم کامل متوسطه بود.

در سال 1337 طبق اساسنامه آموزشگاه های پرستاری مصوب شورای عالی فرهنگ ، مقرر گردید پذیرش داوطلبان کلیه آموزشگاه ها با مدرک کامل متوسطه ، دوره تحصیل سه سال و ارزش آن معادل لیسانس پرستاری محسوب گردد. برنامه تحصیلی مدارس عالی پرستاری با رعایت معیارهای شورای بین المللی پرستاران و سازمان بهداشت جهانی تنظیم و به تصویب شورای عالی فرهنگ رسید. در این برنامه علاوه بر دروس اختصاصی و فنی ، دروس علوم رفتاری و اجتماعی نیز گنجانده شد.

در سال 1344 اولین دوره آموزش چهار ساله پرستاری با تاسیس انستیتو عالی پرستاری فیروزگر آغاز گردید. به دنبال آن فارغ التحصیلان سایر آموزشگاه ها به منظور کسب مدرک لیسانس ، دوره تکمیلی لیسانس را طی نمودند. به طوری که در سال 1354 با تصویب دوره لیسانس پرستاری در وزارت علوم کلیه مراکز آموزش عالی پرستاری موظف به ارائه دوره چهار ساله با برنامه متمرکز گردیدند.

پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در سال 1359 با تشکیل شاخه پرستاری ستاد انقلاب فرهنگی برنامه ریزی متمرکز پرستاری توسط این شاخه با استفاده از نظرات صاحبنظران پرستاری صورت گرفت. با تشکیل وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی ، در سال 1365 و ایجاد دانشکده های پرستاری و مامایی ، کیفیت آموزش پرستاری توسعه فراوان یافت.

پس از انقلاب شکوهمند اسلامی تحولات چشمگیری در عرصه های مختلفی ایجاد شد و تعدادی از مدارس پرستاری به دانشکده های پرستاری تبدیل شدند و آموزش پرستاری به شکل آکادمیک ادامه یافت پرستاران همزمان با انقلاب اسلامی و مبارزات مردمی با انجام فعالیتهای مستمر خود خدمات ارزنده ای به انقلابیون و مجروحین ارائه دادند. همچنین در دوران دفاع مقدس پرستاران همواره از جمله گروههایی بودند که حضور مستمری در خطوط مقدم جبهه ها داشتند و هر جا مجروحی بود پرستاران و کادر امدادی بر بالین وی حاضر بودند، در بیمارستانهای صحرایی و در سخت ترین شرایط به کمک مجروحین شتافتند ودر این راه پرستاران نیز شهدا و ایثارگران بسیاری تقدیم انقلاب کردند. پرستاران بیمارستانهای سطح کشور نیز با ازدحام بیش از حد مجروح مواجه بودند و شیفت های طاقت فرسا را با دل و جان انجام می‏داند.

در سال 1373 برنامه کارشناسی رشته پرستاری در راستای آموزشی جامعه نگر تدوین و در سال 1374 برنامه به تصویب شورای عالی برنامه ریزی وزارت فرهنگ و آموزش عالی رسید. پس از تشکیل شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی این برنامه تحت نظارت کامل وزارت متبوع قرار گرفت.

فلسفه پرستاری

پرستاری هنر، علم و آئین مراقبت از مردم از طریق ترویج، نگهداری و بازگرداندن سلامتی و تندرستی در تمام طول زندگی است. حقیقت پرستاری شامل ارتباط، تفکر انتقادی، تشریک مساعی (همکاری)، مراقبت، آموزش، حمایت، رفتار اخلاقی و تعهد به یک آموزش مادام العمراست. پرستاران به طور جمعی و مستقل در کیفیت مراقبت از مددجو، آموزش، تحقیقات و مسئول نظارت بر امکان بهبودی مددجو مشارکت دارند. پرستاران براساس نقشهای متنوع به وسیله صلاحیت های کسب شده فعالیت می نمایند.

معرفی رشته پرستاری

پرستاری رشته ای مستقل و شاخه ای از علوم پزشکی است که دانش آموختگان آن به عنوان عضوی از تیم بهداشت در عرصه های مختلف مربوط به ارائه خدمات بهداشتی ، آموزشی ، پژوهشی ، مشاوره ای ، پیشگیری , مدیریتی و حمایتی ، مراقبت های درمانی و توانبخشی می پردازند .

دوره کارشناسی پیوسته پرستاری اولین مقطع تحصیلی رشته پرستاری است که برنامه آن بر اساس ضوابط علمی و ارزش های اسلامی تهیه و تدوین شده است. آموزش پرستاری در سطح کارشناسی زمینه ساز تربیت پرستار حرفه است که به عنوان یک پرستار عمومی بتواند بررسی و شناخت وضعیت سلامت ، ارائه خدمات و هماهنگی مراقبت ها را در عرصه های مختلف به فرد ، خانواده و جامعه عهده دار شود.

رسالت (Mission)

رسالت آموزش پرستاری در مقطع کارشناسی تربیت نیروی انسانی آگاه ، متعهد ، خبره و کارآمدی است ، که با کسب توانائی های حرفه ای و بهره مندی از دانش روز خدمات مورد نیاز بهداشتی ، مراقبتی و توانبخشی مقرون به صرفه را در بالاترین سطح استاندارد جهت تامین ، حفظ و ارتقاء سطح سلامت جامعه بتواند ارائه دهد. این مهم از طریق آموزش ، پژوهش و توسعه دانش پرستاری میسر می باشد.

دور نما (vision)

بر اساس این برنامه آموزشی در ده سال آینده همگام با دنیای در حال تغییر فراگیرندگان این رشته طبق استانداردهای منطقه ای جهانی آموزش خواهند دید : دانش آموختگان این رشته جایگاه خود را در عرصه های مختلف ارائه خدمات در کلیه سطوح پیشگیری مشخص و تثبیت خواهند نمود ، در سطح ملی پست ها را اشغال نموده ، خدمات اثر بخش و مقرون به صرفه در جهت اعتلای سطح سلامت جامعه و بهبود کیفیت زندگی مددجویان ارائه خواهند داد ، و در سطح منطقه ایو بین المللی مطرح خواهند بود.

 هدف کلی : (aims)

هدف کلی آموزش پرستاری در مقطع کارشناسی ، تربیت افرادی است که قادر باشند به عنوان عضوی از تیم سلامت به ارائه خدمات مراقبتی و بهداشتی ، آموزشی ، پژوهشی ، مشاوره ای ، مدیریتی و حمایتی و توانبخشی جهت تامین ، حفظ و ارتقاء سلامت فرد ، خانواده و جامعه بپردازند.

طول دوره : 4 سال

عرصه های اشتغال به کار برای پرستار

دانش آموختگان این رشته علاوه بر بیمارستانها می توانند در مراکز بهداشتی (‌درمانگاهها) ، دفاتر ستادی و وزارتخانه ای , مراکز اورژانس , مراکز خصوصی که خدمات مراقبت در منزل را به عهده دارند و در برخی از مراکز صنعتی و کارخانه ها مشغول به کار شوند

ادامه تحصیل

در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاهها و دانشکده های پرستاری امکان ادامه تحصیل وجود دارد .



 ...................................................

رشته مامایی

 


ماما شخصی است که دوره آموزشی مامائی را گذرانده باشد و قادر به نظارت و مراقبت زن در دوره حاملگی، زایمان و بعد از زایمان بوده و با مسئولیت پذیری خویش هدایت زایمان را بعهده گرفته و قادر به مراقبت از نوزاد و طفل، شناسائی و پیشگیری از شرایط غیرطبیعی در مادر و کودک، مشاوره و آموزش در حاملگی، تنظیم خانواده و مراقبت از کودک باشد. تنظیم برنامه آموزشی جهت والدین، آموزش و هدایت در موارد اورژانسهای مامائی، داشتن مهارتهای ارتباطی با مراجعین، آشنا با چگونگی انجام پژوهش و تحقیق باشد زیرا که یک زن در تمام سنین باروری وابسته به شخص (معمولاً زن دیگری) می باشد که این شخص می تواند یک ماما باشد که مهارت او برپایه آمیزه ای از فن و علم می باشد

تعریف‌ :

مامایی‌ یکی‌ از زیر مجموعه‌های‌ علوم‌ پزشکی‌ است‌ که‌ نقش‌های‌ بسیار گسترده‌ای‌ اعم‌ از نقش‌ مشاوره‌ای‌ آموزشی‌، مراقبتی‌، حمایتی‌، درمانگری‌ و تحقیقاتی‌ دارد. البته‌ تمامی‌ این‌ نقشها در ارتباط‌ با مادر و کودک‌ وآموزش‌ به‌ دختران‌ در زمینه‌ بهداشت‌ دوران‌ بلوغ‌ و بعد از آن‌ می‌پردازد. هدف‌ رشته‌ مامایی‌ تربیت‌ کارشناسان‌ متعهد در زمینه‌ آموزش‌ و خدمات‌ مامایی‌ است‌. به‌ طوری‌ که‌ با کارآیی‌ و مهارت‌ لازم‌ بتوانند به‌ ارائه‌ خدمات‌ گسترده‌ بهداشتی‌ و مامایی‌ جهت‌ تأمین‌ سلامت‌ مادران‌ و کودکان‌ جامعه‌ اسلامی‌ ایران‌ بپردازند.

مقاطع‌ تحصیلی‌ و گرایش‌های‌ رشته‌ مامایی‌

این‌ رشته‌ در حال‌ حاضر در مقاطع‌ کاردانی‌، کارشناسی‌ پیوسته‌، کارشناسی‌ ارشد ناپیوسته‌ و دکتری‌ در داخل‌ کشور ارائه‌ می‌گردد.

گرایشها:

این‌ رشته‌ در مقاطع‌ کاردانی‌ و کارشناسی‌ دارای‌ گرایش‌ نیست‌ و به‌ صورت‌ عمومی‌ ارائه‌ می‌شود. ولی‌ در مقطع‌ کارشناسی‌ ارشد دارای‌ دو گرایش‌ بهداشت‌ مادر و کودک‌ و گرایش‌ آموزش‌ مامایی‌ می‌باشد


امکان‌ ادامه‌ تحصیل‌ در رشته‌های‌ همجوار:

فارغ‌التحصیلان‌ دوره‌ کارشناسی‌ این‌ رشته‌ می‌توانند در رشته‌ هایی‌ همچون‌ فیزیولوژی‌، آناتومی‌ و آموزش‌ بهداشت‌ و.... ادامه‌ تحصیل‌ دهند.

طول‌ مدت‌ آموزش‌ و دوره‌های‌ خاص‌:

طول‌ دوره‌ آموزش‌ در مقطع‌ کاردانی‌ 2 سال‌ و در دوره‌ کارشناسی‌ 4 سال‌ می‌باشد تعداد واحدهای‌ درسی‌ که‌ دانشجو در مقطع‌ کارشناسی‌ می‌گذراند حدود 135 واحد است‌ که‌ شامل‌ 20 واحد دروس‌ عمومی‌، 20 واحد دروس‌ پایه‌ و 17 واحد دروس‌ اصلی‌، 62 واحد دروس‌ تخصصی‌ و 16 واحد کارآموزی‌ می‌باشد. دوره‌ کارآموزی‌ هر درس‌ در بخش‌ یا درمانگاههاو زایشگاهها با سرپرستی‌ مربی‌ به‌ طور مقطعی‌ همزمان‌ با گذراندن‌ واحد نظری‌ ارائه‌ می‌گردد.

فرصتهای‌ شغلی‌ موجود برای‌ فارغ‌ التحصیلان‌ رشته‌ مامایی‌

فارغ‌ التحصیلان‌ رشته‌ مامایی‌ می‌توانند در بیمارستانها، زایشگاهها، درمانگاهها و مراکز بهداشتی‌ مشغول‌ به‌ کار شوند. همچنین‌ فارغ‌ التحصیلان‌ دوره‌ کارشناسی‌ می‌توانند با دریافت‌ مجوز مطب‌ خصوصی‌ داشته‌ باشند و به‌ ارائه‌ خدمات‌ بهداشتی‌ و درمانی‌ بپردازد. همچنین‌ در بخش‌ آموزش‌ فارغ‌ التحصیلان‌ میتوانند در دانشکده‌های‌ پرستاری‌ و مامایی‌ وظیفه‌ سرپرستی‌ دانشجویان‌ مامایی‌ را در کارآموزی‌ به‌ عهده‌ گیرند.

فارغ‌ التحصیلان‌ دوره‌های‌ کارشناسی‌ ارشد می‌توانند به‌ عنوان‌ سرپرست‌ و مدیر بخشهای‌ مختلف‌ درمانی‌ و سوپروایزر آموزشی‌ در سطح‌ بیمارستانها مشغول‌ به‌ کار شوند همچنین‌ میتوانند در پستهای‌ مدیریتی‌ و ستادی‌ در مراکز بهداشتی‌ ـ درمانی‌ فعالیت‌ کنند.

 

....................................................

رشته اتاق عمل

  

ضرورت وجودحرفه وارتقاء حرفه ای:

 تکنولوژیستهای اتاق عمل عضومهمی ازتیمهای بهداشتی بوده که درتماس نزدیک باجراحان ، متخصصان بیهوشی وپرستاران درراستای تامین مراقبتی مطلوب برای بیماران فعالیت میکنندوازآن جا که سنگ زیربنایی رشدوتوسعه یک حرفه ، آموزش آن حرفه میباشد. انتظارمیرودکه تاسال 2012 میزان نیازبه تکنولوژیستهای اتاق عمل سریعترازحدمتوسط افزایش یابد . علت این امرافزایش تعدادوانواع اعمال جراحی ورشدجمعیت ونیزافزایش تعدادونیزافزایش میزان سالمندی است . (زیراافرادسالمندنیازبه اعمال جراحی بیشتری دارند. ازطرفی تغییرات وسیع وچشمگیرموجوددرتکنیکهای جراحی نیازمندهم سطح شدن تکنسینهای جراحی بانقشهاووظایف جدیدبوده وبرنامه آموزشی کنونی برای برآوردن نیازهای پرسنل اتاق عمل درآینده کافی نخواهدبود. وباایجاد رشته کارشناسی اتاق عمل امکان دستیابی به بخشی ازمهارت ودانش موردنظر راپیدا خواهند نمود. 

رسالت رشته :

رسالت رشته اتاق عمل درمقطع کارشناسی پیوسته تربیت نیروی انسانی آگاه ، متعهدوکارآمداست.که باکسب توانائیهای حرفه ای دراتاق عمل وبهره مندی ازدانش وتکنولوژی روز، خدمات موردنیازمراقبتی وآموزشی مقرون به صرفه را در بالاترین سطح استانداردجهت تعمیم ، حفظ وارتقاء سطح سلامت بیماروجامعه ارائه دهند.


خصوصیات فردی موردنیازبرای رشته:

برای انجام استانداردهای این حرفه ، صداقت وپایبندی به اصول اخلاقی ضروری است. یک تکنولوژیست اتاق عمل شایسته بایدنگرشی مراقبتی نسبت به بیمارودیگراعضای تیمهای جراحی ومحیط داشته باشد. وی بعنوان عضوی ازتیم اتاق عمل ، بایدقادرباشدکه باسرعت وبادقت به جزئیات کارکند. قادربه اولویت بندی مسائل درشرایط اورژانس وپراسترس باشد، بنابراین نیازبه افرادی است که احساس مسئولیت شدیدوشخصیت باثبات داشته ، صبوروعلاقمندبه کمک به دیگران بوده وبه نیازهای بیمارودیگراعضای تیم جراحی حساس باشند. وازآن جا که کاردراتاق عمل نیازبه ایستادن برای مدت زمان طولانی وتوانائی برای جابجایی وبلندکردن اشیا سنگین داردوفردرادرمعرض مناظروبوهای ناخوشایند، بیماریهای مسری وموادخطرناک قرارمیدهد ، فرد باید توانائی جسمی لازم راداشته باشد.


امکان ادامه تحصیل درمقاطع بالاتر:

نظربه اینکه این رشته ،  رشته ای کاملاً نوپا میباشد. درحال حاضربه نظرمیرسددانش آموختگان این رشته بتواننددرآینده دررشته های مرتبط مانندآناتومی ، فیزیولوژی ، مهندسی تجهیزات پزشکی ، کمک اول جراح و.... ادامه تحصیل دهند. اعضای این گروه امیدوارهستندکه بتوانندباتلاش خوددرجهت ارتقاء واعتلای این حرفه گامی هرچندکوچک بردارند.

 طول دوره کارشناسی اتاق عمل :     

طول دوره کارشناسی پیوسته رشته اتاق عمل ونظام آموزشی آن مطابق آئیننامه آموزشی دوره کارشناسی پیوسته وناپیوسته مصوب شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی است. مدت تحصیل حداقل 4سال و حداکثر 5سال(در شرایط خاص و با موافقت آموزش کل دانشگاه علوم پزشکی مثل مرخصی تحصیلی و....... ) میباشد.

فرصتهای شغلی :

اغلب تکنولوژیستهای اتاق عمل دربیمارستانها ومراکزمراقبتی سیاراستخدام میشوند. اگرچه بیمارستانها اولین استخدام کننده این گروه میباشنداماانتظارمیروداستخدام آنها درمراکزجراحی سیار، مراکزمراقبتی سرپایی ومطبهای پزشکان افزایش یابد. به هرحال به علت زمینه آموزشی وسیع وتخصصی که این افراددارند، سازمانهای استخدام کننده واین دانش آموختگان میتوانندگزینه های زیررانیزدرنظربگیرند:

تخصص یافتن درزمینه های موردعلاقه مانندجراحی قلب ، ارتوپدی واطفال و....
استخدام توسط یک سازمان پزشکی برای ارائه محصولات آنها
آموزش تکنولوژیست های اتاق عمل .
خدمات نظامی
استخدام بعنوان مشاور
 
البته برخی ازاین مشاغل نیازبه دوره های آموزشی اضافی دارد

 .............................................

سامانه های دانشگاه